lördag 2 april 2011

Dumlemousse


Bild kommer när jag har återfunnit den försvunna kabeln!

6 portioner

200 g mörk kvalitetschoklad 70%
2 äggulor
2 msk espresso
2 msk Amarula (rom eller whiskey)
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 påse dumlekolor

1. Smält chokladen i ett vattenbad
2. Vispa äggulor och socker poröst
3. Blanda ner espresso och sprit i äggsmeten
4. Vispa samman grädde och creme fraiche till en mycket lättvispad och rinnig smet.
5. Blanda ner chokladen i äggsmeten
6. Vänd ner gräddfraichen och rör så lite som möjligt
7. Varva moussen med hackade dumlekolor i koppar


Gårdagens efterrätt, från Leilas middagstips. Jag hade ingen rom eller whiskey hemma så jag tog vad som fanns; Amarula. Och så dubblade jag dosen av både kaffet och spriten. Gode mäktig mousse men inte så söt, gött!

Gjorde en halv sats på vit choklad till Emma, i den satte jag krossade mandelkakor och serverade med passionsfrukt. Jag och Lena har just slukat en var som blev över från igår :)

Jon är funktionär på skotercrossen idag och jag ska jobba på Forum ikväll så vi ser inte mycket av varandra idag...Bäst att he sig i duschen och göra mig i ordning, ska förbi pappsen en sväng innan jobbet.

Inga kommentarer: