lördag 2 april 2011

Svamprisotto med örtbakad kycklingfilé

Detta gjorde vi igår och bjöd Emma, Anton, Sixten, Amanda och Johnny på middag. Mumsis! Första gången jag har gjort egen risotto och den blev riktigt god så det blir minsann fler gånger!! :)

Ingredienser

6 kycklingfiléer
3 msk olivolja
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad körvel
1 tsk finhackad persilja
1 tsk torkad timjan

Risotto
1 gul lök
6 dl avorioris
10-12 dl hönsbuljong
2 dl vitt vin
200 g riven parmesan (enligt receptet bara 50g)
olivolja
salt och svartpeppar
ca 400 g svamp (jag hade champinjoner och shitake)
1 påse baby spenat

Blanda örterna med olivoljan och marinera kycklingen minst 30 min.
Bryn kycklingen i olivolja, salta och peppra och efterstek i ugnen i 175 grader ca 12-15 min.

Ristotto; Hetta upp buljongen. Hacka och fräs löken mjuk i olja. Blanda ner riset och låt det fräsa en stund, slå sedan på vinet och låt det koka in under omrörning. Sänk värmen och tillsätt lite buljong i taget under omrörning. Låt koka upp och sjud under lock i ca 20 min. Rör om då och då. Fräs svampen i slutet och rör ner i riset. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner osten och smaka av med salt och peppar. Blanda till sist i spenaten.

Till detta fräste jag lite vårlök, sugarsnaps och paprika.

Inga kommentarer: