tisdag 31 maj 2011

Rabarberkaka i långpanna

Ingredienser
7 stora rabarberstjälkar
socker, kanel, kardemumma
8 ägg
6 dl socker
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200 g smör
pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader
Skala och skär rabarbern i 1 cm bitar
Smaksätt dem med socker, kanel och kardemumma.
Smörj en långpanna och bröa den
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda de torra ingredienserna och häll i det i äggsmeten
Blanda väl
Häll smeten i långpannan, fördela rabarberbitarna över
Hyvla smöret över kakan och strö över pärlsocker

Gräddas i mitten av ugnen i ca 45 min.

Detta blir en riktigt god kaka med lite frasigt täcke som liknar maräng. Mums!

3 kommentarer:

Sofie Wallin sa...

Efter en stunds letande på google om en god rabarberkaka så hamnade jag på din blogg och jag måste ju få säga vilken god kaka det blev. Den kommer jag göra flera ggr men då funderar jag på o byta ut till lite bär..

Sandra Granström sa...

Kul att jag kunde vara till hjälp!

Jag har prövat att blanda i hallon med rabarbern och det blev bra, men tror det blir kanon med jordgubbar och rabarber.

Man kan också byta ut rabarbern mot smörstekta äpplen med kanel :)

Anonym sa...

Verkar supergott! Har ni använt en fullstor ugnslångpanna eller en bakform modell större?