tisdag 29 november 2011

Hamburgare med chilibröd

Dessa goda burgare bjöd jag tjejerna på till middag igår... Önskar bara att jag hade haft en kolgrill att tillaga dem på!



BRÖD
4 dl mjölk
1/2 dl olja
1 pkt jäst
2 tsk socker
1 tsk salt
0,5 l rågmjöl + resten vetemjöl
linfrön
solrosfrön
3 tsk sambal oelek

PENSLING
Ägg
Flingsalt
Chiliflakes
Solrosfrön

Värm mjölken till 37 grader, smula ner jästen i en bunke och häll över mjölken.
Tillsätt olja, salt och socker. Se till att jästen löser sig ordentligt.
Rör ner mjölet, solrosfrön, linfrön och sambal oelek och arbeta tills degen inte är kladdig. Låt jäsa under bakduk i 30 min.

Baka ut till lagom stora bröd, låt jäsa ytterligare i 30 min under bakduk.
Pensla med uppvispat ägg, strö över flingsalt, chiliflakes och lite solrosfrön
Gräddas i ca 10 min i 225 grader.

HAMBURGARE
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
2 ägg
1 kg köttfärs
1 hackad gul lök
färsk vitlök
salt & peppar

Låt ströbrödet svällla i mjölken ca 10 min.
Blanda sedan ihop alla ingredienser och forma till lagom stora hamburgare.
Bryn burgarna i smör i stekpanna och låt dem sedan eftersteka i ugnen i 225 grader tills de är färdiga.

Jag serverade mina burgare med guacemole, creme fraiche, ruccola, röd lök och tomat.

MUMS!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tack provar gärna under jul ledigheten :-) kram mamma