tisdag 23 februari 2010

Bokmalen :)

Har ju hunnit läsa ut fler böcker nu igen, har ju inget bättre för mig. Tredje delen av Twillight, tror att de får bli den sista jag läser av serien. Nu börjar de bli lite uttjatat, Bella velar fram och tillbaka mellan varulven och vampyren som vanligt. Tyckte den var lite seg stundvis... Näe nu får de vara nog för min del!

"-Bella? Edwards mjuka röst hördes bakom mig. Jag vände mig om och såg honom jogga uppför trappan, med vindrufsigt hår efter att ha sprungit. Han omfamnade mig genast, precis som på parkeringsplatsen, och kysste mig igen. Kyssen skrämde mig. Den var för laddad och hans läppar pressades alltför hårt och desperat mot mina - som om han var rädd att vår tid höll på att rinna ut. En våldsam seriemördare härjar i Seattle och en ondskefull vampyr fortsätter sin jakt för att ta ut sin hämnd på Bella som åter igen befinner sig omgiven av fara. Samtidigt tvingas hon att välja mellan sin älskade Edward och sin vänskap med Jacob. Och hennes val riskerar att blåsa liv i den urgamla kampen mellan vampyrer och varulvar.Men Bella har också ett annat val att göra - valet mellan liv eller död. Men vad är vad? "
" Carles Bukowskis alter ego Henry Chinaski börjar som brevbärare och blir kvar på posten i många år. Originalen bland arbetskamraterna, travbesöken, förmännen, spriten, kvinnorna, allt drabbar honom med full kraft. Som femtioåring säger Charles Bukowski upp sig och på tre veckor skriver han denna bok - Postverket. Oemotståndligt. Ett slag i mellangärdet. Denna hans debutroman från 1971 är en klassisk roman, där den amerikanska drömmen krackelerar. Sin första novell fick han publicerad i en tidskrift när han var tjugofyra år. Själv dog Charles Bukowski 1994, sjuttiotre år gammal, i Kalifornien där han också växte upp.
I det nyskrivna efterordet skriver journalisten och författaren Nina Lekander om: "snuskhummern, underdogen, rebellen, fylleristen, den amerikanska mardrömmens bryska krönikör och självbiografen som skriver som han typ talar."
Lättläst och underhållande saknade dock lite spänning. Men helt klart värd att läsa!

Inga kommentarer: