torsdag 4 februari 2010

Bortskämda snorvalpar

Jösses, har sett URs program "Flytta hemifrån" som idag handlade om en tjej som hette Anna och var uppvuxen kring Stureplan, missade hennes ålder men hon var nog kring 20-22 kanske. Hade fast jobb och fick ut kring 13 000 i månaden och bodde hemma gratis. Men hon hade bestämt sig för att skaffa eget. I vanliga fall köpte hon nya kläder varje helg för att festa på Stureplan, 3000 kr på kläder och 3000 kr på taxi per månad(!?) Och efter att ha räknat ut sin budget för nöjen,kläder och annat skulle hon nu klara sig med bara 2000 kr. Tjejen hade aldrig rört en tvättmaskin i hela sitt liv, så bara det kom en chock när hon insåg att tröjan hon ville ha inte låg ren i garderoben. Så då var hon tvungen att köpa nå nytt :) Hon var van att äta lunch ute varje dag (pappas rikskuponger) eller få matlåda av mamma, fikade flera gånger om dagen med kompisar men insåg att nu kunde hon bara ta en kaffe. Saker som hon fått lära sig sen hon flyttat var att frukostmaten inte fyller på sig själv (va?? jag som alltid trott det!), toalettpappret tar SLUT, att man måste planera lite, man kan inte bara leva för dagen jämt osv. Och badrummet ville hon kakla om, trots att det var alldeles nygjort (vitt kakel med EN grön rand)men hennes handdukar passade inte med den gröna randen i kaklet. Så program ledaren kunde inte hålla sig för skratt "Är du allvarlig?" Men hon insåg väl vad det kostar och hade vant sig med det. Duktig tjej! Ingen som tipsade henne om kakeldekor att klistra över det gröna med, stackare...

Vet att jag varit riktigt bortskämd hemma också. Har verkligen inte behövt göra någonting! Varken tvättat, städat, klippt gräs, knappt att jag har behövt bädda min egen säng. Men har ju i alla fall vetat hur det går till. Har också varit bortskämd med att få bo hemma gratis trots att jag blivit stor och det är jag evigt tacksam för! Blir skrämd av att många inte har en blekaste uppfattning om pengar och den verkliga världen. Trots att jag är en slösmaja i stora mått så ser jag ju till att först betala hyra, mat, bensin osv. men ungdomarna i serien har noll koll!?

Ooops nu är tant Sandra igång och gnäller :D Ska ge mig så ni slipper läsa mer gnäll men det är ju skrämmande!!

1 kommentar:

Anonym sa...

tur att du skrev det, att du haft det gode bra själv, men precis som du skrev ni vet hur man gör och kan det när det behövs.Och pengar har ni alltid fixat i hop själva :-) kram mamma
ps är stolt över er