måndag 25 oktober 2010

Glutenfria Thekakor/smörgåstårtsbotten

150 g margarin
1 liter mjölk
1 1/2 pkt jäst
1 ägg
1 burk kesella
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor
1 tsk socker
1 dl sirap
1 dl pofiber
1 kg glutenfri fin mjölmix
500 g glutenfri grov mjölmix

Smält margarinet och häll ner mjölken och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en stor bunke, häll över degdpadet.
Blanda ner ägg, kesella, salt, brödkryddor, socker, sirap, pofiber och rör om.
Blanda sist ner mjölet och arbeta degen kraftigt i 5 min med maskin eller elvisp.
Degen ska INTE jäsas nu utan klickas ut på plåtar som sedan får jäsa 30 min under bakduk.

Gräddas i mitten av ugnen i 10 min i 225 grader.


Jag gjorde två bottnar till en smörgåstårta så jag gjorde den ena i långpanna och den andra i en stor teflonform, gick hur bra som helst. Blev även 10 tekakor av samma deg, så det blir en rejäl laddning! Den färdiga smörgåstårtan färdigställdes med hjälp av Amanda och Carro igår. Och den fick godkänt av allihop, men nästa gång ska jag försöka skära bottnarna ännu tunnare. Det blev nog så mycket bröd. Nu ska jag ta mig en bit av resterna till lunch! :)

Inga kommentarer: